
STUDIA JURIDICA ET POLITICA JAURINENSIA 
VOL. 11, NO. 1, 2024, 83–101 
DOI: 10.71100/STUDIA.2024.1.8 

THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION 
AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL 
REGIME CHANGE (1989-1996) 
OROSZ, TÍMEA1 

ABSTRACT 

I have chosen the systemic changes, which took place within the system 
of the Hungarian electronic media as the topic of my doctoral 
dissertation. This change was not only a significant point of controversy 
of the first two parliamentary cycles, but straight after the first elections 
it accurately reflected the basic lines of division manifest in the Hungarian 
political space. Studying the basic differences between the bills 
submitted during the Antall government and the Horn government and 
how much the ideological divide between the prevailing governing 
parties became apparent are not devoid of interest either. 

It is important to keep track of how the positions of the different parties 
changed in relation to the Media Act, depending on whether they were 
on the government or the opposition side of the negotiating table, also 
how the standpoints of the smaller opposition parties changed, as well 
as that of SZDSZ, which went through a significant political turnaround, 
since the role and hardly overrated influence of the free democratic 
politicians on the process of the elaboration of the law and shaping the 
political arguments are hardly debatable. The thesis pays special 
attention to the concept of public service, which was finally successfully 
created only by Act I of 1996, although the makers of earlier bills had also 
been concerned about the issue. 

KEYWORDS   Political changes, media system, Hungarian electronic media, public service, media law 

1. Introduction
I have chosen the systemic changes which took place within the system of the 
Hungarian electronic media as the topic of my doctoral dissertation. This change 
was not only a significant point of controversy of the first two parliamentary 

1 PhD Student at Széchenyi István University, Doctoral School of Law and Political Sciences, Győr, Hungary. 

https://doi.org/10.71100/STUDIA.2024.1.8


   OROSZ, TÍMEA 

 

 

84 

cycles, but straight after the first elections it accurately reflected the basic lines 
of division manifest in the Hungarian political space. 

Since this thesis is being written within the framework of doctoral training in 
political science and jurisprudence, it stands to reason that it focuses on the 
study of draft bills and the subsequently adopted Media Act, but naturally it also 
keeps track of the political narrative of the topic, since I have completed my 
education as a political science researcher. I have been researching the change 
of the political regime since 2013 within the Research Institute and Archives for 
the History of Regime Change. I have written and co-authored several books 
(Fricz & Orosz, 2011; M. Kiss, 2014; Fricz et al., 2014; Orosz, 2017; Fricz et al., 2018) 
and studies, however, until now I have primarily dealt with the EU integration of 
Central-Eastern-European countries and Hungarian party history research, 
therefore the field of the media is new for me. 

I have accepted the invitation of Professor Tamás Mihály Révész to compose the 
history of Act 1 of 1996 according to specified terms of reference and having 
used my foregoing research experience, I elaborated the previously researched 
parliamentary committee and plenary session reports by a set of criteria, which 
have not been studied so far. We limited the research to six different issues, along 
which the processing of the reports has taken place: 

1) The issue of legal form and financial independence of the Hungarian 
Television and Hungarian Radio; 

2) The appointment order of the head of the Radio and Television Office; 

3) The debate on the extent of inclusion of foreign capital, anti-monopoly 
measures and content quotas; 

4) The issue of financing the Radio and Television Office and the problem of 
conflict of interest; 

5) The protection of cultural values and the issue of content quotas. 

This paper is primarily based on the processing of the official reports of 
parliamentary committees participating in the elaboration of the draft bill and 
managing the six-party negotiations, as well as of the minutes of the plenary 
sessions, but it must include the processing of the documents of ministerial 
committees and of the motions which have been discussed within such 
committees. The extensive press documentation in this topic has assisted the 
understanding of the correlations, the most relevant part of this is indicated in 
the footnotes. 

A fundamental problem is posed by the fact that only the official reports of the 
committee meetings are held at the Parliamentary Library, the Hungarian 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

85 

National Archives or at the particular ministries and the motions and bills 
debated are not appended to them. A significant part of these has not been 
preserved in the archives at all, therefore these could only be obtained from 
private collections after lengthy inquiries or not even from there. 

A further difficulty is presented by the fact that some parts of the pages typed 
by electronic typewriters or printed by ink-jet printers around 1990 are illegible, 
they are damaged due to the degradation of the ink. The documents are 
accessible on the Internet in scanned format, and I primarily worked from these, 
trusting that I would progress by having the original copies brought from the 
storeroom and that perhaps they would be more legible than the digitized 
version, but unfortunately this did not serve the purpose. Significant passages 
cannot be processed because of this. It is especially regrettable for instance that 
Miklós Haraszti’s summary of foreign capital ratio cannot be read either, which 
basically includes the political viewpoint of SZDSZ (Free Democratic Party) on 
the entire media policy issue, although it would be vital for my research. 

During the description of the particular debates the most important objective 
was to outline the contrasts and antagonisms between the views of the 
government and the opposition. Besides the legal aspects, the political 
narratives of the creation of the Act, the political dividing lines, which played an 
extraordinary role during the discussions and exposing the interests and 
adverse interests have at least the same importance for me. 

I did not endeavour to outline the chronology of the events, as we could fill 
libraries with literature and press-matter about that. Besides listing the relevant 
literature on the topic, however, I could only rely for the most part on the official 
reports regarding the five subject-matters defined in the introduction, since I 
could not find specific professional publications, only some traces at best, even 
with the assistance of legal desk officers of the Parliamentary Library’s 
Information Service. 

Whilst processing these, I became familiar with the works of researchers who 
had dealt with the topic earlier, with special focus on the work of András Koltay, 
who is an expert on the field as well as of Tamás Klein, Gergely Gosztonyi, György 
Varga Domokos and Sándor Révész, who approached the events of the regime 
change related to the mass media and their works can therefore constitute the 
primary literary sources of the present dissertation. 

During the research it is very important for me to explore what sort of position 
the successive party of MSZMP took up and how the positions and standpoints 
of the historical and newly formed parties were settled regarding this issue. 
Studying the basic differences between the bills submitted during the Antall 
government and the Horn government and how much the ideological divide 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

86 

between the prevailing governing parties became apparent are not devoid of 
interest either. 

It is important to keep track of how the positions of the different parties changed 
in relation to the Media Act, depending on whether they were on the 
government or the opposition side of the negotiating table, also how the 
standpoints of the smaller opposition parties changed, as well as that of SZDSZ, 
which went through a significant political turnaround, since the role and hardly 
overrated influence of the free democratic politicians on the process of the 
elaboration of the law and shaping the political arguments are hardly debatable. 

It was an important undertaking of the research to examine what type of media 
system had evolved in our country after 1990 and what effect the activity of the 
Constitutional Court had had on it, although this paper primarily focuses on the 
development of the circumstances of national public radio and television 
broadcasting. 

The thesis pays special attention to the concept of public service, which was 
finally successfully created only by Act I of 1996, although the makers of earlier 
bills had also been concerned about the issue. The work, through the 
representation of literature on the topic, establishes that public service on the 
one hand is political and state influence and control and on the other hand, a 
system of ideas and values, which possesses specific social functions and 
cultural roles (Terestyéni, 1997, pp. 91-92). Certain basic principles of public 
radio and television service may be determined by the features of its scale of 
values. These include unlimited access for the public and geographical 
coverage, compliance with the main requirements, diversity of services, respect 
for minorities, guarding of European as well as national culture, language and 
identity, conformity with high professional standards (Gosztonyi, 2003, p. 3; 
Koltay & Nyakas, 2012, pp. 246 & 264; Koltay, 2007a, pp. 25-33) and naturally, last 
but not least, compliance with the requirements of a democratic political 
system, regarding the right to balanced information and orientation as well as 
impartiality and objectivity (McQuail, 2003, p. 142; Jakab, 1995, p. 58; Gosztonyi, 
2003, pp. 3-4; Koltay & Nyakas, 2012, pp. 245 & 260; Terestyéni, 1997, pp. 92-93.). 

The era of technological innovations which took place in the 1980-ies created 
the significantly cheaper and more efficient instruments of electronic 
broadcasting, and because of this, the different media companies were 
mushrooming, the market and profit orientation of which wanted to meet the 
demands of the masses. Following this, the idea of public service was not just 
relegated to the background, but by the turn of the millennium it was practically 
questioned, resulting in numerous political and professional disputes (Antal, 
2011, p. 151). 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

87 

However, in my view, the service of public interest bears a transcendent 
significance and is quite a different matter than satisfying business interests, 
since public interest is always superior to the interests of individuals or a narrow 
business circle. 

2. The issue of the form and financial independence of the 
Hungarian Television and the Hungarian Radio 
The Hungarian Radio and the Hungarian Television had to remain two of the 
basic institutions of the Hungarian mass communication system even after the 
regime change, within the legal frameworks which ensured the political 
independence of the two public institutions, and besides independence from 
and in relation to political power relations, created an institutional form that 
eliminates the financial dependence on the general budget, but nonetheless 
ensures the operational prerequisites for providing public service tasks. 

Originally, at the time of the first parliamentary cycle, two separate concepts 
were formulated, which showed several overlaps besides their basic differences. 
According to one version, the Parliament would have established two public 
foundations, which would create the Hungarian Radio and the Hungarian 
Television as a publicly financed public foundation institution, within the 
deadline specified in their deeds of foundation. According to the other idea, the 
boards of trustees of the public foundations would establish joint stock 
companies and the public service radio and television would operate in this 
legal form in the end. 

Besides the legal form, the justification for the budgetary status of the two 
institutions was also an issue, which assumed a potential political influence and 
could have implied a blackmailing potential at the annual budget debates. 

The pros and cons of political dependence and the pros and cons of budgetary 
dependence constituted the dividing line at the debates between the first 
democratically elected government and the opposition and this dividing line 
accurately reflected the ideological differences between the civic-conservative 
and liberal conservative political forces. 

The draft bill which fell through in 1992 envisaged the legal form of the 
institutions as public foundations and although it removed them from the 
budgetary institution status, in reality it did not put an end to the dependence 
of the radio and the television on the central budget. 

The legal form of the institutions of the radio and the television provided an 
inexhaustible source of disputes at the 1995 autumn debate as well. The 
politicians at the negotiating tables ran the same circles in succession in 1991, 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

88 

1992, 1994 and 1995 as well. The “public foundation versus joint stock company” 
debate does not reveal anything new over hundreds of pages of committee 
reports. In the end an agreement was reached in a somewhat interim form, and 
the public foundations established by Parliament created joint stock companies 
for a specified time, which provided wider opportunities for management and 
profit-making economic activities. 

Setting out from the fact that financial dependence and political dependence 
are aspects which are not separable from each other, the paper arrives at the 
conclusion that the Media Act passed in the end did not assure these in either 
its appointment order or its financing system, on the contrary. The appointment 
order created the total politicizing of the institutions, whereas the financing 
system wishing to avoid political dependence did not function in the first few 
years either, as the Programme Servicing Fund did not come into existence 
despite the legal specification, and the organisational restructuring of the 
Hungarian Television did not take place either, thus the wasteful administration 
and the sizable corruption continued within the institution. 

However, until an institution is unable to support itself by self-sufficient 
management and relies on the support of the general budget, it cannot be 
called independent. Especially not in a young democracy where the political 
traditions brought with them a mass media hog-tied by the central power. 

3. The appointment order of the head of the Radio and 
Television Office 
After the regime change public service television channels were envisaged to 
be in public ownership by all political parties (Országgyűlés, 1991, pp. 44-50). 
Since personalized social property is difficult to legalize, they assumed that the 
legal status and the control system together would be able to ensure public 
service televisions remaining publicly owned, independent, being managed 
and controlled by the public. 

In relation to the control system there was full agreement in that some sort of 
public control should be provided as well over the institutions, which, based on 
a German example, could mean the representation of socially relevant groups, 
that is they tried to originate the nature of public control from public property. 
Thus, the public control of public radio and television broadcasting had to be 
done by a control panel which would ensure the expected independence in all 
aspects also by the representation of relevant groups in part (Országgyűlés, 
1991, p. 63). 

In the 1992 proposal, which failed in the end, an advisory board became the 
trustee of the assets of each of the public foundations, and the government 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

89 

parties as well as the parliamentary panels of the opposition parties jointly could 
have delegated three members each. The public foundation broadcaster would 
have been directed by the president as a one-person responsible leader. Act LVII 
of 1990, namely the Appointment Act would have regulated the appointment 
and dismissal system of the president and vice presidents of public foundation 
broadcasting service. 

The supervisory board of the public foundation broadcaster would have 
supervised the activities of the public broadcaster comprehensively and 
theoretically, which would have been determined by the act and the Public 
Service Regulations. The government parties as well as the parliamentary panels 
of the opposition parties jointly would have delegated three members each into 
the committee and the government parties as well as the parliamentary panels 
of the opposition parties jointly could have asked three widely respected 
persons additionally each to participate in the Committee. On top of that, the 
government would have delegated a member, and this is where the 
representation of the community organizations would have appeared 
according to the original ideas. The draft bill listed the organizations entitled to 
delegate one by one. 

Another important element of the system of public service institutions in the 
1992 bill is the Radio and Television Office (RTH), which would have been an 
administrative body of national jurisdiction performing specific official tasks and 
which would have been established as a separate publicly financed institution. 
The so-called Social Council of the RTH (RTH-TT) would have invited tenders to 
fill the position of the president of the RTH. RTH-TT would have submitted the 
list of candidates bearing two-thirds support to the prime minister, from among 
whom the prime minister was authorized to select and appoint the president. 

The short summary of the system of institutions shows that those outlined by 
the 1992 bill did not realize in any way the requirement of political 
independence. The political parties and the member of the government 
delegated into the supervisory committee of the public foundation all 
guarantee the absolute political and professional dependence on the 
government and the parliamentary parties. 

During the negotiations in the second cycle, in the autumn of 1995 they already 
managed to reach consensus in that the radio and television operating in state 
ownership at the time would operate as public foundations having founded 
joint stock companies following the coming into force of the act, however, it was 
more difficult to agree on how many public foundations would cover these 
institutions. MDF, KDNP, FKgP and MSZP proposed the establishment of three 
public foundations as well as three advisory boards attached to them, and in the 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

90 

case of Duna Television they placed special emphasis on the necessity of 
delegating members of Hungarian organizations across the border into the 
advisory board (Országgyűlés, 1995d, p. 16). 

SZDSZ however, was originally in favour of the establishment of a central 
institution. The Polish solution was mentioned as an example, where the 
authority equivalent to ORTT was also the advisory board at the same time and 
had ten or so members altogether. Nevertheless, the other parties insisted on 
having one advisory board per institution, that is three altogether, headed by 
senior management staff being set up at par from a political viewpoint. This 
would be some sort of executive committee within the board, a professional 
staff with appropriate remuneration, who possess adequate experience and 
expertise for the operation of the institutions. 

The other parts of the advisory board would operate as some kind of general 
assembly, not in full-time positions and would consist of delegates of different 
professional and community organizations (Országgyűlés, 1995d, pp. 27-28). 
This is where the representation of community and professional organizations 
appeared which also emerged in the first cycle and there seemed to be an 
agreement on the notion that the ratio of persons delegated by the parties 
could not exceed the ratio of professional and community delegates, namely the 
political sphere should not intrude in the work of the advisory boards to a higher 
degree than this.2 

The studies conducted on the effects of the act uniformly point out that the 
political influence did not cease in the public media, although the act formally 
prohibited it and tried to exclude it by the method of financing (Monori, 2005, 
p. 276; Cseh & Sükösd, 1997, p. 42; Farkas, 1997, p. 214). It was to no avail that 
the filling of presidential positions was tied to tenders, the decision depended 
on the agreement between the political parties. It needs to be added that the 
elimination of political influence was also hindered by the fact that some of the 
board members delegated by the parties „fought through” almost six years of 
the media war, therefore regardless of being professional or having parity, these 
delegates could not have made politically neutral decisions, even if they wanted 
to. Partiality was already a foregone conclusion at the time of appointment 
(Farkas, 1997, p. 214; Gellért, 1998, p. 298; Molnár, 1998). 

4. The extent of raising foreign capital, on anti-monopoly 
measures 
Act I of 1996 tried to restrain the formation of media monopolies, since the 
freedom of the means of mass communication depends on the regulations 
 

2 This was also the subject of the committee meetings on 3, 4, 5 and 9 October. 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

91 

regarding ownership as well. The media act of a given country is qualified to 
express these values through the regulations in respect of the monopolies. In 
the first cycle after the regime change the government tried to ascertain these 
values through a high degree of restrictions on letting in foreign capital and 
strict quotas of programme content. However, in the second cycle other types 
of regulatory aspirations appeared regarding de-monopolization, by which they 
tried to hinder the ownership concentration of the media market. According to 
§ 86 (5) of Act I of 1996: 

“§ 86 (5) Any person who is entitled to broadcast on the basis of a contract or 
notification may simultaneously be entitled to operate not more than: 
a) one national programming service; or 
b) two regional and four local programming services; or 
c) twelve local programming services.” 

The question is whether this provision can prevent the formation of large 
communication monopolies. According to Cseh and Sükösd the answer is 
definitely no. In order to interpret the example, we must precisely define the 
concepts of national, regional and local broadcaster. The act classifies local 
broadcasters as those whose coverage area has a population of no more than 
100 000 inhabitants per year and no more than 500 000 inhabitants per 
municipality. In the case of regional broadcasters this figure means that less than 
half of the country’s population may fall within a coverage area. Therefore, if 
someone owns two regional televisions and four local radios at the other end of 
the country, then in an extreme case even seven million inhabitants may have 
access to the services provided, which means a significant advantage as 
opposed to the other providers. The anti-monopoly provisions of the Act did not 
prevent this by themselves, but the ORTT could (have) prevent(ed) it by a 
circumspect evaluation of the proposals at the time of awarding the 
broadcasting licences (Cseh & Sükösd, 1997, p. 195). 

Besides the economic efficiency of size and selection, the evolvement of media 
concentration is influenced by the forced growth ambitions of the media 
companies, even to the detriment of profitability, the effort to reduce market 
risks and the aspiration to prevent unfavourable economic effects (Gálik & 
Polyák, 2005, p. 323). Besides business aspects though, the moral and political 
influence within the given society should be weighed as well, which is also an 
important motivating force for the media companies. The effect on people’s 
thinking, their shopping and consumption preferences or even their political 
decision making and culture places huge social and social capital into the hands 
of these businesses besides the money, which can obviously again be 
exchanged for financial gain. Thus, it is not only about increasing economic 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

92 

power, but the interaction with the social environment cannot also be 
overlooked either. 

Within the concept of pluralism, we differentiate between internal and external 
pluralism, which originates from the so-called third television resolution of the 
German constitutional court and was later taken over by the definition created 
by the Council of Europe (Bundesverfassungsgerichts, 1981, p. 326). Internal 
pluralism demands a balanced state in relation to the programme content of a 
television or radio, or in cases of impartiality and disputes, by presenting 
completeness of the relevant views and opinions. The requirement of internal 
pluralism is primarily tied to public broadcasting. 

External pluralism demands the diversity of views and content offers in respect 
of the entirety of the media system or their balance and does not demand 
internal pluralism separately regarding each broadcast (Nyakas, 2012, p. 53). 

The problem of media pluralism and media concentration appeared in the 
history of EU legislation due to the globalization processes arising in the field of 
the media already at the beginning of the 90-ies, because of which the European 
Commission published the so-called Green Paper dealing with the topic in 1992, 
which examined the connections of pluralism and media concentration 
(Commission of the European Communities, 1992; Nyakas, 2012, p. 54). 

Horizontal expansion connects the markets in a geographical sense, whereas 
vertical expansion means the mergers between companies operating in each 
area or acquisitions, which increases the safety of operations of large companies, 
decreases the opening of the competition, and by this strengthens the 
opportunities and the degree of control over the markets (Gálik & Polyák, 2005, 
p. 323). 

In the vertical and diagonal expansion, the so-called cross ownership can be 
caught out through the mergers, which can result in such impenetrable 
ownership structures in the media systems of the different countries, which are 
quasi untraceable and difficult to be restrained or caught up even by the 
authorities supervising the media – Act No. 1 of 1996 failed to do this as well. 
The products belonging to the same corporate circle but launched on the 
market in different sectors are capable of seizing huge market segments by 
strengthening one another, beside whose multinational size and global 
influence the smaller companies are left with only a fraction of opening 
(Sánchez-Tabarnero, 1993; Gálik & Polyák, 2005, p. 328; Doyle, 2002; Farkas,1997, 
p. 211). 

The pluralism of the media scene and the diversity of media coverage are key 
concepts which are present in different forms and emphases in the legislation of 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

93 

the different countries. The diversity of media coverage reflects the 
diversification of sources, which depends on the structure of the proprietary 
circle operating radio and television as well as the scale of values of them and of 
the workshops creating the programmes (Gálik & Polyák, 2005, p. 326). As a 
result of this, the less concentrated the ownership structure of a media system 
is, the more varied the programme offer and the content offer can be, 
nevertheless, the globalization trend affecting also the electronic media makes 
a negative impact on it, which leads to the unification of programme contents 
and to becoming heavily tabloid, and reduces the possibilities for diversity or 
uniqueness – not to mention the possibilities of effectiveness of traditional 
cultural values. 

The primary task of anti-monopoly regulations is the prevention of abuse of 
economic superiority at the expense of media pluralism and media offer, which 
allows for more versatile information gathering opportunities for people. 

§ 86 (5) of Act I of 1996 does not just refer to the broadcaster, but also to the 
companies in the background, emerging in the ownership structure of the 
broadcaster: 

“§ 123 (1) With the exception of specialized broadcasters, broadcasters with 
national broadcasting rights and those holding a controlling share therein may 
not acquire a controlling share in another company that is engaged in 
broadcasting or program distribution services. 

(2) The same company may acquire a controlling share in an organization 
holding broadcasting rights subject to the restrictions specified in Subsection (5) 
of Section 86.” 

Therefore, not only the business possessing direct proprietary rights in 
broadcasting needs to be taken into consideration, but any further companies 
which are proprietors in these companies as well. However, as I have already 
mentioned it: tracking these is almost impossible, as cross ownership may result 
in such complicated ownership structure which is difficult to follow or not by 
any means traceable by legal instruments. This is partly because multinational 
companies simply do not comply with their data reporting obligations and their 
enforcement cannot be ensured merely by the force of law and the legal means 
of the authorities. Consequently, through direct and indirect ownership, the 
media companies gained influence in several programme providers, to a far 
greater extent than it would be possible by the original intention of the law. 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

94 

5. The issue of financing the Radio and Television Office 
and the problem of conflict of interest 
Since the regime change, the awarding or withdrawing central budgetary 
support has been a political weapon in the hands of the parliament against the 
Hungarian Radio and the Hungarian Television. The Antall government rejected 
the application for bonus of the Hungarian Television for political reasons in the 
1991 budget debate, and one year later even the granted budget support was 
sequestered, again for political reasons, in order to finally achieve the dismissal 
of Elemér Hankiss as the head of Television. By 1994, the Hungarian Television 
was indebted to such an extent that the mere functioning of the institution 
became uncertain – I have already mentioned these in the chapter about 
financing of my paper. 

Therefore, the primary goal of the Media Act was to relieve the public media of 
financial defencelessness and to create a financing system, which would make 
public media independent from the state budget to the greatest possible 
extent, in a way that the financial resources of the institutions could be planned 
and calculable years ahead. Because of this a complex system evolved, which 
consisted of a certain proportion of the appliance operating charge, the 
appropriate amount of state subsidy of broadcasting costs, entrepreneurial 
activities and advertising revenues. 

In respect of financing, the aim of the Act was to adjust financial opportunities 
to the particular types of institutions. In order to fulfil programme structure 
requirements, it provided the kind of financial support, which did not signify 
direct state subsidies, but by ensuring a share of the Broadcasting Fund and by 
dispensing with certain financial obligations, it endeavoured to provide some 
sort of safety for the public broadcasters (Cseh & Sükösd, 1997, p. 27). 

The most significant income is realised by advertising for all media, however, the 
Act set quantitative and content limits to its opportunities according to 
international trends. It determined the possible ratio of commercials within the 
programme structure and in certain cases it introduced content bans on certain 
topics. 

Back at the six-party negotiations the parties clarified that it would be the 1996 
interim period when public media were to struggle, and their financing would 
be totally uncertain. Accordingly, by the end of 1996 both the Hungarian Radio 
and the Hungarian Television continued to roll a serious set of debts before 
themselves. The Hungarian Radio planned an 8.7 billion HUF revenue, but it was 
not sufficient for its 9 billion HUF expenditure, therefore the missing amount was 
replenished by the central budget. This did not include the 2 billion HUF, which 
was owed by the Radio to Antenna Hungaria in the form of broadcasting cost, 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

95 

of which only a part was compensated by the central budget. Another problem 
was presented by the fact that the appliance operating charge was paid less and 
less by the consumers and the debts were difficult to collect, and also the 
advertising revenues had been over-planned, of which only a fraction rolled in 
in the end (Farkas, 1997, p. 216).3 

The financial situation of the Hungarian Television was much more difficult to 
survey. Ádám Horváth took over the institution in 1994 with a huge volume of 
debt, and he was unable to change the situation in effect, partly due to the lack 
of law. In 1996, the planned budget of the Television was 24 billion HUF, of which 
altogether 21.9 billion HUF rolled in finally. Out of this, the extent of state subsidy 
was 3 billion HUF. Although the Television managed to grab a significant 
segment of the advertising market, it accumulated such a great quantity of 
unpaid invoices and tax liabilities over the years that these revenues could not 
counter-balance the huge shortfalls for the time being, and essentially the 
institution continuously manoeuvred on the verge of insolvency (Farkas, 1997, 
p. 217). 

We must add that in 1996 the two institutions could not count on the concession 
fees, which would have functioned as a ventilator for the budget, since the 
tenders have not been completed yet at the time. 

Thus, in the first year the public media transformed into joint stock companies 
stood on really wobbly feet and essentially it was up to the benevolence of the 
government whether they went bankrupt or were forced to conduct mass 
downsizing or to narrow down airtime. 

The passing of the Media Act in the short run resulted in a balanced condition 
only for Duna Television, where the significant share of appliance operating 
charges and large-scale subsidies for broadcasting costs proved to be a 
reassuring start. 

Péter Molnár in his article of April 1998 – that is more than one year after the law 
had come into force – wrote (Molnár, 1998, p. 17) that the Broadcasting Fund, 
which should have supported the production of public service programmes and 
the operation of non-profit broadcasters, still did not start at this time (Orsina & 
Székelyné, 1998, p. 126). Thus the financing system only worked in part in the 
first years and even the financial experts could not tell at that time when the 
system built by the law would come into being and whether it would be 
financeable. One of the reasons for this was that the law prescribed a much 

 

3 Let us note that from 2002 the citizens were not required to pay the appliance operating charge, as the government overtook this 
liability (Origo, 2007). 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

96 

greater role-taking than the previously undertaken amount by the central 
budget. 

They also had to prepare for the scenario that in 1997, when commercial radio 
and television services were to start, the share of the advertising market would 
be significantly smaller for public services, therefore in the following years a 
drastic reduction of these revenues would be expected as well. Therefore, even 
having the law in effect, the financial situation of the institutions was still not 
clarified, and the letter of the law did not offer a reassuring alternative for the 
following financial year either. 

6. The protection of cultural values and the issue of 
content quotas 
In chapter II/2 of my paper I described the notion of public services in detail, as 
well as the conflicts of public and commercial broadcasting, of which content 
restrictions constitute a relevant part. The discord between the two sectors 
generated serious political and economic disputes in every country and 
influenced the content of regulations, “the intention of the legislator in respect of 
formulating the concept and the institutional system of the Media Act.” (Cseh & 
Sükösd, 1997, p. 29). The aim of any media act is to regulate the relationship of 
public service and market-based media organizations, by ensuring operability 
and financial viability. A part of this is the formation of requirements regarding 
programme structure, during which we must also differentiate between 
programme types of public broadcasters, commercial or the so-called non-profit 
specialized media (Cseh & Sükösd, 1997, p. 29). The same refers to the 
beginnings of Hungarian media regulations following the first democratic 
elections, when the primary goal of the legislator beyond creating media 
pluralism was to create legal security within the media, by elevating the state of 
affairs previously regulated at the level of Hungarian Television statutes and 
resolutions to the level of the law, which I described in detail in the introductory 
essay of this present dissertation. 

The so-called content quotas formed part of the regulation, about which there 
were extremely intense debates, and these conflicts truly reflected the deep 
divide in values between the government and the opposition. One of the 
cardinal points of the political skirmishes, called media war by the public, was a 
very deep ideological, difference of the scale of values, which meant a gaping 
abyss between the conservatives and the left and the liberals. This was the so-
called vernacular-urban antagonism which emerged in the 20-ies and 30-ies of 
the last century and although latently, but survived communism and during the 
regime change it became one of the most important drivers of party dissent 
(Fricz, 1999, 2017). This is what we can trace the continuous political conflicts 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

97 

between the Hungarian Democratic Forum and the Alliance of Free Democrats 
back to in the 90-ies, which interspersed with all spheres: 

„The radical nature of discords between the vernaculars and the urbanes was 
significantly accountable to the fact that their view of the world, their conception 
was simply different. The urbanes, if they are liberals, are cosmopolitan, and if 
they are socialists, they are international, whereas the vernaculars are strikingly 
marked by a national-conservative disposition. Actually, it is more precise to call 
this a dispute between globalists and nationalists” (Fricz, 2017). 

These differences during the media war manifest themselves in the content 
issues of the television and radio programs in a cumulative way. 

The government wanted to achieve by the content quotas to provide an 
ongoing leading role for the protection of Hungarian culture, Hungarian films 
and Hungarian-produced programmes in the electronic media and to ensure 
that the effect suggesting strongly questionable values of the media coming 
from the West should only gain admittance into the homes of the Hungarian 
families in a certain proportion (Koltay, 2007b, pp. 26 & 160; Koltay, 2007a). 

The left and the liberals were much rather characterized by a West-friendly 
mentality, and they emphasized that Hungarian people wanted to be 
entertained when they sat in front of the television or the radio, above all they 
wanted to watch American movies and modern programmes and were not 
interested in the programmes which had been considered boring, even up to 
that time. The era of merely public television broadcasting had passed, people 
longed for something different, and the gates had to be fully opened towards 
Western media. They did not manage to agree in that people’s tastes could be 
formed and their needs evolved partly according to what was offered to them. 

The liberal opposition accepted what had been said about the protection of 
cultural values. They also accepted that it was necessary to insist on the quotas 
protecting the development of Hungarian production capacity and Hungarian 
cultural values in the programme policy stipulations of the law, but they rejected 
all forms of restrictions in ownership and considered them harmful. They held 
the view that if such provisions were to be included in the draft bill, these would 
not reduce but much rather increase the level of state interference in the media, 
and in fact, state administration type of press companies would gain ground in 
the market. This is dangerous in an era when we were about to dismantle a 
sector with government majority (Koltay, 2007b, pp. 26 & 160; Koltay, 2007a). 

During the second cycle they were discussing the content quotas in relation to 
the distributable frequencies and there seemed to be consensus in that the law 
had to prescribe content quotas as well, i.e. in what proportion should 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

98 

programmes of public interest, programs produced in Hungary and in Europe 
and films made in Hungary be broadcast on the two new commercial channels. 
According to the original plans these quotas for channel 2 would have been 
identical to those of TV1. However, a debate unfolded about this, because TV2 
was not a classical private station as the new programme starting on channel 58, 
where theses constraints prevail less, but it could not be treated as a traditional 
public service channel either. That is precisely why it occurred that stricter 
quotas should be determined than in the case of channel 58, but according to 
the professionals it was impossible to produce so many Hungarian films and 
programmes made in Hungary to comply with this requirement (Országgyűlés, 
1995b, p. 7). 

It also arose that as channel 2 operated via satellite, only 30 to 35% of the 
population were able to receive the transmission. As a result of this, in significant 
parts of the country public broadcast was being transmitted through one 
channel only. The only way to improve this ratio was to press for urgent 
expansion of the cable system, but this resulted in a higher rate of accessibility 
to the channels only after several years (Országgyűlés, 1995a, p. 22; 
Országgyűlés, 1995c, p. 8). 

7. Conclusions 
In 1998 Gábor Gellért Kis wrote that the greatest error of the Hungarian regime-
changing politics had been that they had sensed the media not as an object, but 
as its central objective and had wanted to regulate it not according to the 
fundamental principles of democracy, but it had created the regulations 
regarding the media in order to fulfil its own assumed or real mission (Gellért, 
1998, p. 296). The aspirations of politics in relation to the media pointed far 
beyond what it would have been entitled on the basis of the democratic 
elections, and the media also undertook political tasks, which stretched beyond 
the scope of activities of free press and the media. 

Although the coming into existence of the first Media Act put a stop to the 
media war conditions for a while, which both the profession and politics, as well 
as the viewers were fed up with, but it did not resolve the conflict itself between 
the „spheres”, it simply transferred the battle ground from the parliament in 
between the walls of the public media institutions and ORTT (Gellért, 1998, p. 
65). It was to no avail that the law seemingly eliminated the influence of politics 
on the affairs of the media, as a matter of fact, not one decision was made, the 
birth of which was not shadowed by political interest to the detriment of 
professional aspects. Thus, the system of institutions created did not terminate 
political influence, but much rather institutionalized it and put it in a legal 
framework (Székely, 1998, p. 305; Halmai, 1997, p. 94; Gellért, 1997, p. 70). 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

99 

Consequently, the system of institutions became the instrument of political 
dependence and the stumbling block for a really free mass communication. 

In the 20th century mass communication turned into a quasi-industry and 
transformed political public sphere to such an extent that it became not only 
the territory of a narrow group of specially trained people, but the participants 
of (internal and external) political processes lay claim to it as well (Halmai, 1997, 
p. 92). This is how mass communication – written and electronic press equally – 
became an inter-sphere between politics and society, a field where the different 
political parties do not only battle against one another, but also fight for the 
attention and the votes of the citizens. Based on this, the history of the first 
Hungarian media law is nothing but the history of mistrust of the political forces 
operating at the time of the regime change against one another, which can be 
explained by the lack of democratic traditions of our country, but as Gábor 
Gellért Kis put it: no one can be excused from their responsibility. 

Following the invitation of the first tender, the scandals of extending 
broadcasting licences (Smuk, 2011, p. 268) and the news in relation to the digital 
change-over (NMHH, 2018; Rozgonyi, 2012) indicated that although the media 
war came to rest by the passing of the Media Act, but it did not mean its end. 
After the 1998 parliamentary elections, by the formation of the Orbán 
government Hungarian radio and television services entered a new era, but the 
history of this cannot constitute the subject of this paper. However, it offers wide 
perspectives for the continuation of research. The undertaking of the 
dissertation was to write the history of the series of negotiations of the two 
parliamentary cycles after the first democratic elections and of the birth of Act I 
of 1996. The research fulfilled its commitment along the subject matter given in 
the introductory study, trusting that the new knowledge acquired may provide 
further directions to the research of the history of the Hungarian media, e.g. with 
regards to the comparison of the media systems of the ex-socialist countries as 
well. 

References 
[1] Act I of 1996 on Radio and Television Broadcasting (Media Act) 

[2] Act LVII of 1990 on the order of appointment of the heads of the public service information 
media (Hungarian Radio, Hungarian Television, Hungarian Telegraphic Office) 

[3] Antal, Z. (2011). Közszolgálati média Európában: az állami részvétel koncepciói a 
tájékoztatásban. Gerhardus Kiadó. 

[4] Bundesverfassungsgerichts. Decision of June 16, 1981. BVerfG 57, 295. 

[5] Commission of the European Communities. (December 23, 1992). Pluralism and Media 
Concentration in the Internal Market. An Assessment of the Need for Community Action. COM (92) 
480, 23. 



   OROSZ, TÍMEA 

 

 

100 

[6] Cseh, G. & Sükösd, M. (1997). A médiatörvény és ami utána következik: fogalmak, intézmények 
és vitakérdések a médiatörvényben. Alkotmány- és Jogpolitikai Intézet. 

[7] Doyle, G. (2002). Media Ownership. The economics and politics of convergence and concentration 
in the UK and European media. Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781446219942 

[8] Farkas, Z. (1997). Médiaháborúból médiaválságba? In Kurtán, S.; Sándor, P. & Vass L. (Eds.), 
Magyarország politikai évkönyve 1997 (pp. 211-219). Demokrácia Kutatások Magyar Központja 
Alapítvány. 

[9] Fricz T. (February 6, 2017). Univerzális népi-urbánus ellentét. Mandiner. 
https://mandiner.hu/velemeny/2017/02/fricz-tamas-univerzalis-nepi-urbanus-ellentet 

[10] Fricz, T. (June 1, 1999). A népi-urbánus ellentét ma. Szombat. 
https://www.szombat.org/archivum/fricz-tamas-a-nepi-urbanus-ellentet-ma-egy-vita-
amely-beepult-1352774071 

[11] Fricz, T. & Orosz, T. (2011). Küzdelmes integráció 2004-2009. L’Harmattan Kiadó. 

[12] Fricz, T.; Halmy, K. & Orosz, T. (2014). A politikai túlélés művészete: az MSZMP/MSZP 
hatalomátmentésének természetrajza: érvelés és gyakorlat, 1988–2010. Antológia Kiadó. 

[13] Fricz, T.; Halmy, K. & Orosz, T. (2018). Az SZDSZ-jelenség – Liberalizmus Magyarországon a 
rendszerváltás idején. Antológia Kiadó. 

[14] Gálik, M. & Polyák, G. (2005). Médiaszabályozás. KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft. 

[15] Gellért, K. G. (1997). Ékszer és játékszer: másfél év után a médiatörvényről és egyebekről. Jel-
Kép, 41(2), pp. 65-72. 

[16] Gellért, K. G. (1998). Médiamágia. In Cseh, G.; Enyedi, N. M. & Solténszky, T. (Eds.), Magyarország 
Médiakönyve 1998 (pp. 295-300.). ENAMIKÉ. 

[17] Gosztonyi, G. (2003). A közszolgálati médiafelügyelet Európában és Magyarországon. Jel-Kép, 
22(4), pp. 3-25. 

[18] Halmai, G. (1998). Médiaháború: szabadság és szabályozás. Beszélő, 2(8-9), pp. 92-101. 

[19] Jakab, Z. (1995). A közszolgálatiság értelmezése a 20-as évektől napjainkig. In Terestyéni, T. 
(Ed.), Közszolgálatiság a médiában: ábránd vagy realitás? (pp. 53-62). Osiris Kiadó Kft. 

[20] Koltay, A. (2007). A közszolgálati média fogalma. Médiakutató, 8(2), pp. 25-33. 

[21] Koltay, A. (2007). A szólásszabadság alapvonalai: magyar, angol, amerikai és európai 
összehasonlításban. [Doctoral dissertation]. Pázmány Péter Catholic University. 

[22] Koltay, A. & Nyakas, L. (2012). Magyar és európai médiajog. Complex Kiadó. 

[23] M. Kiss, S. (2014). Rendszerváltás 1989. Antológia Kiadó. 

[24] McQuail, D. (2003). A tömegkommunikáció elmélete, Osiris Kiadó Kft. 

[25] Molnár, P. (1998). Telefonüzenet kis kockás papíron: bevezetés a médiatörvény születésének 
történetébe. Beszélő, 3(4), pp. 16-20. 

[26] Monori, Á. (2005). Médiaháborúk. In Bajomi-Lázár, P. (Ed.), Magyar médiatörténet a késő Kádár-
kortól az ezredfordulóig (pp. 259-290). Akadémia Kiadó. 

[27] NMHH. (April 5, 2018). Digitális átállás a televíziózásban. 
https://nmhh.hu/cikk/194673/Digitalis_atallas_a_televiziozasban 

[28] Nyakas, L. (2012). A médiapluralizmus fogalma és szerepe a szabályozásban. In Koltay, A. & 
Nyakas, L. (Eds.), Magyar és európai médiajog (pp. 119-127). Complex Kiadó Jogi és Üzleti 
Tartalomszolgáltató Kft. 

[29] Origo. (April 26, 2007). Májusban kell először Tv-díjat fizetni. 
https://www.origo.hu/gazdasag/2007/04/20070412tvdijjal  

[30] Orosz, T. (2017). A magyar szociáldemokrácia a rendszerváltás idején. Antológia Kiadó. 



THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)    

 

 

101 

[31] Orsina, B. & Székelyné, K. É. K. (1998). A Panaszbizottság és döntései. In Cseh, G.; Enyedi, N. M. 
& Solténszky, T. (Eds.), Magyarország Médiakönyve 1998 (pp. 121-128.). ENAMIKÉ. 

[32] Országgyűlés. (June 6, 1991). Az Országgyűlés rádió, televízió és sajtó albizottságának 1991. 
június 6-án, csütörtökön, 10.30 órakor, a képviselői irodaház I/IV. számú termében megtartott 
üléséről. [Protocol]. 

[33] Országgyűlés. (October 20, 1995). Az Országgyűlés kulturális és sajtó bizottsága hatpárti média-
albizottságának 1995. október 20-án, pénteken 10 órai kezdettel az Országgyűlés irodaháza 
V/569. számú tanácstermében megtartott ülésének jegyzőkönyve. [Protocol]. 

[34] Országgyűlés. (October 26, 1995). Az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottsága hatpárti média 
albizottságának 1995. október 26-án (csütörtökön) 11 órakor a Képviselői Irodaház V. emelet 569. 
számú üléstermében megtartott üléséről. [Protocol]. 

[35] Országgyűlés. (October 26, 1995). Az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának 1995. 
október 26-án, csütörtökön, 13 órakor az Országgyűlés Irodaháza HL számú tárgyalójában 
megtartott üléséről. [Protocol]. 

[36] Országgyűlés. (September 26, 1995). Az Országgyűlés kulturális és sajtó bizottsága média 
albizottságának 1995. szeptember 26-án, kedden, 9 órai kezdettel, a Képviselői Irodaház V/569, 
számú termében megtartott üléséről. [Portocol]. 

[37] Rozgonyi, K. (Winter 2012). A digitális átállás folyamata és helyzete Magyarországon – régiós 
kitekintésben. https://mediakutato.hu/cikk/2012_04_tel/06_digitalis_atallas_folyamata 

[38] Sánchez-Tabarnero, A. (1993). Media Concentration in Europe: Commercial Entreprise and the 
Public Interest. European Institute for the Media. 

[39] Smuk, P. (2011). Magyar Közjog és politika 1989–2011: a harmadik Magyar Köztársaság 
alkotmány és parlamentarizmus története. Osiris Kiadó. 

[40] Székely, K. J. (1998). A kormányszolgálati 1997-ben. In Cseh, G.; Enyedi, N. M. & Solténszky, T. 
(Eds.), Magyarország Médiakönyve 1998 (pp. 303-312). ENAMIKÉ. 

[41] Terestyéni, T. (1997). A közszolgálatiság követelményeinek értelmezése, különös tekintettel a 
médiatörvény előírásaira. Jel-Kép, 16(2), pp. 77-112. 

 




	THE HISTORY OF THE HUNGARIAN MEDIA REGULATION AND ITS POLITICAL NARRATIVES DURING THE POLITICAL REGIME CHANGE (1989-1996)
	1. Introduction
	2. The issue of the form and financial independence of the Hungarian Television and the Hungarian Radio
	3. The appointment order of the head of the Radio and Television Office
	4. The extent of raising foreign capital, on anti-monopoly measures
	5. The issue of financing the Radio and Television Office and the problem of conflict of interest
	6. The protection of cultural values and the issue of content quotas
	7. Conclusions
	References




